Lehtiväite: selkäkivut johtuvat pystyasentoon siirtymisestä

Eli viime viestissä kerroin kuinka lehdessä oli otsikko että ”90% selkäkivuista tulee tästä”

Ja se otsikko tarkoitti että 90% selkäkivuista tulee lihaksista.

No mieleeni tuli vielä toinenkin otsikko jonka luin jo aiemmin jostain lehdestä.

Tämä otsikko oli että ” selkäkivut johtuvat pystyasentoon siirtymisestä” tai jotain sen suuntaista.

Ja tähän otsikkoon liittyvässä jutussa kerrottiin että tutkijat yleisesti uskovat että ihmisten herkkyys saada selkäkipuja johtuu siitä, että selkämme asento muuttui pystyasentoon sopivaksi ja että selkämme ei ole vielä sopeutunut kunnolla tähän uuteen asentoon ja siksi se kipuilee ylättävän yleisesti.

No halusin mainita tästä koska siis tämä että selkäkivut tulevat pystyasentoon siirtymisestä on pitkälti totta, mutta se ei ole totta – että selän sopeutumattomuus olisi kipuilun syynä.

Ja voin todistaa että selänrakenne ei ole kipuilun syy seuraavasti.

Eli tiedossa on että 80 % ihmisistä kärsii selkäkivuista välillä elämänsä aikana ja että 20% ei kärsi koskaan selkäkivuista.

Tarkoittaako tämä että 20 % jotka eivät kärsi kivuista koskaan, että heillä on selkä joka on jo kehittynyt pystyasentoon sopivaksi, kun heillä ei ole kipuja sitten ollenkaan. Näinhän pitäisi olla koska heillä ei ole selkäkipuja.

Näin ei kuitenkaan ole. Koska jos katsoisit kivuttomana pysyvien selkiä ja kipuilevien selkiä, niin et pystyisi niiden rakenteeesta sanomaan kuuluko henkilö selkäkipuileviin vaikko kivuttomana pysyviin.

Eli kipuilevien ja kivuttomien selkien rakenteen välillä ei ole mitään kipuilua selittävää eroa.

Ja tämä tarkoittaa että kaikilla meillä on periaattessa samanlainen uusin selkämalli.

En tarkoita etteikö olisi suuria yksilöllisiä eroja muodossa ja rakenteiden vahvuudessa ym tekijöissä, vaan sitä että ei ole mitään kivuttomat ja kivulliset erottavaa selkeää tekijää selissä lihasperäisten kipujen yhteydessä.

Ja tämä tarkoittaa aikalailla sitä että selän lihasperäisten kipujen syy ei voi johtua siitä että selän rakenteet eivät olisi sopeutuneet vielä kunnolla pystyasentoon.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita etteikö pystyasentoon siirtyminen olisi silti kuitenkin se lihasperäisten selkäkipujen syy.

Näin koska selän toimintaan liittyy myös muutakin kuin vain selän rakenne.

Selän toimintaan liittyy mm jalkasi.

Jalkasi toimivat osana asentotuntojärjestelmää joka ylläpitää automaattisesti tasapainoasi ja ryhtiäsi.

Ja tämän takia se miten miten paino jakautuu jalkapohjassasi ja missä asennossa nilkkasi on ( pronaatio ja supinaatio) niin nämä tekijät vaikuttavat miten selkäsi lihaksesi aktivoituvat plus myös miten monet muutkin lihaksesi jaloissasi ja jopa niskassasi ja hartiaseudulla aktivoituvat.

Nyt tämän asentotuntomekanismin takia sitten jos jalkasi asento olisi väärässä asennossa jostain syystä, niin se lähettäisi vääriä viestejä selkääsi ym lihaksillesi.

Ja tämä sitten olisi tekijä joka lisäisi jatkuvan väärän ja vähän huonon lihasjännityksen takia sitten lihasperäistä triggerpisteistä tulevaa kipuilua.

No nyt sitten tilanne sattuukin olemaan juuri niin, että silloin kun selkämme muuttui pystympään asentoon, niin sen yhteydessä myös jalkamme asento muuuttui – jotta se sopisi yhteen pystyselän kanssa.

Ja tilanne onkin niin että vaikka selkämme on jo kaikilla ns uusinta pystymallia, niin edelleenkin suurimmalla osallla meistä on vielä jalkamalli, joka ei ole aivan uusinta mallia.

Ja tämä vanhempi jalkamalli koska ei sovi täysin yhteen pystyselän kanssa, niin tämä jalka lähettää vääriä asentotuntoviestejä lihaksille ja aiheuttaa tämän väärän viestinnän kautta ylimääräistä huonoa lihasjännitystä, joka se taasen sitten aiheuttaa triggerpistekipuilua herkkemmin ja saa tällaiset kivut myös pysymään pitkittyneinä herkemmin.

Eli jalan kehittymättömyys pystyasentoon sopivaksi, on selän lihasperäisen kipuilun pää-syy.

Mikä on sitten tämä vanhan jalkamallin ja uuden ero?

No ero on hyvin pieni, se on vain se että vanhemmassa jalkamallissa isovarvas on muutaman millin liian koholla.

Rakenteellisessa mielessä toi ero ei haittaisi ollenkaan. Se on kuitenkin ongelmaksi, koska jalkapohja ja nilkan asento lähettävät viestejä selälle ja muille lihaksille miten jännittyä ja tämän takia muutaman millinkin ero on ratkaiseva asia.

Jos koet että muutama milli ei merkkaa jalkapohjassasi, niin laita sukkaasi 3 millin halkaisjalta oleva kivi. Veikkaan että et kestä kovin kauaa kun tunneaistimus on liian suuri. Jalkapohja on herkkä juuri tarkoituksella, kun sillä on tämä tärkeä rooli asentotuntojärjestelmässä.

Miten sitten tiedän tämän kaiken?

Tiedän tämän koska itsellä on vanha jalkamalli ja minulla oli niitä lihasperäisiä selkäkipuja sen takia, jotka ratkesivat vasta triggerpisteiden poistolla tämän https://karrikoivula.fi/eroon-kivuista-ohjelma ohjelman metodilla.

Jouduin kuitenkin tekemään senkin jälkeen välillä ylläpitohoitoa tpisteisiin että pysyin kivuttomana ja aloin sen takia etsiä syytä että miksi tpisteet ärtyvät minulla helposti.

Sain tätä selvitellessä selville sitten tämän jalkamalli asian.

Löysin podiatri professorin joka oli keksinyt tämän asian ja joka oli myös keksinyt pohjalliset millä korjata vanhamalllisen jalan toimintaa uudemmanmalliseksi – yksinkertaisesti vain nostamalla pohjallisen avulla maakosketusta oikeasta kohtaa muutamalla millimetrillä.

Kun aloin käyttää tällaisia https://www.kivutonpohjallinen.fi/ pohjallisia tunnin pari päivässä ulkokengissäni ja treenikengissäni, niin tpisteideni herkkä ärtyminen poistui ja en sen jälkeen ole saanut selkäkipuja.

Minun ei ole myöskään enää tarvinut tehdä tpisteiden ylläpitopoistoa joka viikko ja olen tehnyt ehkä vain muutaman kerran vuodessa tpistepoistoa – jos on tuntunut että niitä olisi kertynyt jonnekin.

Niitä voi muodostua pohjallisien kanssakin edelleen hieman liikaa, etenkin jos käytät pohjallista vain noin tunnin päivässä. Itselle pohjallisen käyttö vain ulko ja treenikengissäni ja siten noin tunnin tai pari päivässä – on kuitenkin toiminut riittävän hyvin, että en koe tarvetta käyttää pohjallisia muina aikoina.

Parasta,

Karri Koivula

P.S.: Hanki pohjalliset kokeiltavaksi täältä: https://www.kivutonpohjallinen.fi/

P.S.S.: Ja jos sinulla on ikävä kipuongelma missä tahansa selässä, polvissa, olkapäissä ym. – niin se on siis melko varmasti tpisteistä johtuvaa ja pääset kipuongelmasta parissa päivässä eroon tällä ohjemalla. https://karrikoivula.fi/eroon-kivuista-ohjelma

Kaikki selkä, polvi ja olkapääoireeni plus niska ja hartiakin oireenikin ovat aina johtuneet vain ärtyneistä tpisteistä. Lääkäritutkijoden mukaan 80% tuki-ja liikuntalelinkivuista johtuisi näistä ärtyneistä tpisteistä. Miksikin kun hallitset niitä, niin hallitset suurinta osaa kipujasi helposti.

107 Terveys &​ fitness ​ salaisuutta, emailin välityksellä -ILMAINEN!

Anna minulle nimesi ja sähköpostiosoitteesi ja lähetän sinulle 107 terveys & fitness, onnellisuus ja menestys salaisuutta.

Hei olen Karri "Da Vinci" Koivula ja olen täällä auttamassa sinut parhaaseen kuntoon mitä ikinä, niin henkisesti kuin fyysisesti.
Nopeammin ja paremmin kuin voit uskoakaan. Olen jo auttanut tuhansia ja tuhansia,  bestselleri kirjojeni ja kurssieni avulla Suomessa.
Haluan että sinä olet seuraava!

Varoitus: Jos loukkaannut helposti, silloin et halua lukea suorasanaisia suoraan sydänmestä tulevia mietteitäni. Mutta jos nautit hyvästä naurusta aina välillä, silloin kirjoita nimi ja s-posti alle ja paina tilaa nappia  ja tervetuloa kyytiin.

Tilasit Karrin emaili-kirjeen onnistuneesti!