Lehtiotsikko: 90% selkäkivuista johtuu tästä

Sain pari päivää sitten seuraavan lukijakysymyksen selkäkivuista:
“Hei,

15v selkäkipuja, syy osittain ylipronaatiosta ja Kait myös länkisääristä. Jostain syystä hyvin jyrkässä kulmassa roikkuminen poistaa kivun. Ei pelkästään roikkuminen vaan niin, että kädet todella kaukana. Jos kerrot mistä tuotteista saisin parhaan avun ja laitat hinta arvion tuotteista joita myyt.

Mangettikuva näyttää kulumaa alaselässä, mutta se ei lääkärin mukaan ole syy.

Kiitos hyvistä huomioista, minäkin saan selän kuntoon, kun en tee juuri mitään urheilua, hiihtoa tai juoksua, mutta liika lepo sitten taas alkaa selkää hieman vaivaamaan. “

T. Markku

K.K.: Hei kiitos viestistä Markku.

Eli sinulla on ollut selkäkipuja 15 vuotta ja sinulla on ylipronaatiota nilkoissa.

Selkäkipusi helpottuvat jos et tee paljoa liikuntaa, mutta liika lepo on pahasta.

Magneettikuva selästä otettu ja siinä kulumaa – lääkäri sanoo että kuluma ei kipujen syynä.

Roikkuminen jyrkässä kulmassa leveällä käsien otteella auttaa kipuun.

Ja kysyt mikä olisi parhaiten avuksi tällaiseen selkävaivaasi.

Okei, eli uskoisin että toi lääkärisi on aivan oikeassa kun hän arvioi että kulumasi eivät ole alaselkäkipujesi syy.

Uskon näin siksi että selkäkivuille on kulumia paljon yleisempi syy.

Ja mikä tämä yleisempi syy sitten on?

No muutama kuukausi takaperin lehdessä oli jopa otsikko jossa luki että ”90% selkäkivuista tulee tästä”

Ja lehtiartikkelissa paljastettiin että 90% selkäkivuista tulee lihaksista ja että vain noin 10 prosenttia tulee muista syistä kuten esim kulumista.

Eli lihakset ovat se selkäkipujen ylivoimaisesti yleisin syy ja siksi niitä kannattaa epäillä ekana kipujen aiheuttajaksi.

Ja olettaen nyt että selkäkipusi tulisivat sitten nyt näistä lihaksista.

Niin sitten miten lihaksesi olisivat selkäkipujesi syy ja mitä niille kannattaisi tehdä?

Tähän vastatakseni kerron nopeasti miten sain apua omiin selkäkipuihini, joissa oli vähän samoja piirteitä kuin sinunkin kivuissasi.

Eli kärsin pitkään jatkuneista selkäkivuista joihin en saanut apua experteiltä; lääkäreiltä, kiropraktikoilta , fysioilta ym.

Lopulta menin epätoivoissani lääketieteellisen kirjastoon etsimään apua itse siellä olevista kirjoista.

Tämä oli hyvä idea sillä kolmas kirja jonka otin kipuhyllystä auttoi ratkomaan kipuni superhelposti.

Tässä kolmannessa kirjassa kerrottiin lihasperäisestä kivusta ja triggerpisteistä.

Siinä sanottiin että jopa 80-90 prosenttia selkäkivuista tulee lihaksista ja tarkaalleenottaen lihaksissa olevista ärtyneistä triggepisteistä, jotka sekä aiheuttavat kipua suoraan plus sitten aiheuttavat spasmeja ja kireyksiä mistä kipu myös tulee.

Kirjassa neuvottiin myös miten poistaa nämä triggerpisteet lääkärien kehittämillä tekniikoilla.

Lainasin kirjan ja käytin kotonani sen lääkärien keksimiä metodeja triggpisteideni poistoon.

Tulos tästä oli, että pahat selkäkipuni poistuivat supernopeasti niinkuin kirjassa luvattiin.

Helpotus ei ollut kuitenkaan vielä ihan lopullinen.

Kävi niin että ajan kanssa noi poistamani tpisteet kehittyivät pikkuhiljaa uudelleen ja jouduin siksi tekemään ajoittain ylläpitohoitoa tpisteisiin – jotta pysyin kivuttomassa tilassa.

Kun selvitin miksi tpisteeni uudelleenärtyivät kuin melkein itsestään, niin aloin epäillä että syy tpisteideni ärtymiseen oli jalassani.

Asia mikä auttoi tajuamaan tämän oli se, että huomasin että nimenomaan jalat maassa tehty liikunta ärsytti tpisteitäni herkästi – jos tein sitä liikaa.

Asiaa lisää selvittäessäni sain selville sitten että yksi podiatri professori oli tehnyt äskettäin yhden vuosituhannen tärkeimmistä lääketieteellisistä löydöistä – siis ainakin omasta näkökannastani.

Eli tämä professori oli saanut selville että suurella osaa ihmisiä on jalka joka on vanhempaa mallia ja tämä vanhajalkamalli on tekijä mikä lisä-ärsyttää triggerpisteitä.

Eli tämän professorin mukaan 80 prosentilla ihmisiä on vanhempi jalkamalli joka on hieman ristiriidassa pystyasennossa olevan selän kanssa ja tämä eripura luo huonoa lihasjännitystä joka sitten lisä-ärsyttää triggerpisteitä.

Tämän professorin mukaan tässä vanhassa jalkamallissa ongelmana on se että isovarvas ei osu maahan tarpeeksi aikaisin, kun isovarvas on vanhemman mallisen luun asennon takia muutaman millimetrin koholla normaalista.

Tämä johtaa sitten siihen että jotta isovarvas osuu maahan, nilkan pitää taittua sisäänpäin enempi kuin on normaalia – mitä sanotaan ylipronaatioksi – eli pronaatio on nilkan sisäänpän taittumista.

Tämä isovarpaan pieni koholla olo aiheuttaa ylipronaation lisäksi myös jalan painojalanjäljen epänormaaliuutta – eli isovarvas ei ota tällaisessa jalassa painoa niin paljoa kuin pitäisi askelluksen tietyissä vaiheissa tai vain seistessä tai istuessakin.

Nämä kaksi tekijää pronaation lisääntyminen ja painonjakautumisen muutos ovat isoja ongelmia, koska jalkapohja ja nilkan asento toimivat osana asentotuntomekanismijärjestelmää, jotka määräävät miten ryhtiä ja tasapainoa pitävät lihaksesi jännittyvät tiedostamatta.

Eli se miten jalkasi osuu maahan ja missä asennossa nilkkasi on – vaikuttaa tahdottomasti lihaksiesi jännittymiseen selässä, pakaroissasi ja muuallakin.

Ja siksi vanha jalkamalli johtaa tämän asentotuntojärjestelmän takia siihen että sinulla on epänormaali lihasten aktivoituminen selässä ja kaikissa selän toimintaa liittyvissä lihaksissa.

Ja tämä epänormaali lihasten aktivoituminen on sitten huono rasitustekijä mikä ärsyttää tpisteitä jatkuvasti, joka luo ja ylläpitää niitä tpisteitä sitten paljon helpommin.

No tämä vanhamallinen jalka löytö oli iso läpimurto, koska se selitti nyt miksi tpisteeni uudelleenärtyivät herkästi. Plus se oli iso löytö siksikin, että se selitti myös triggerpisteiden mysteerin – sen että miksi niitä on olemassa yleensäkään.

Triggerpisteiden ongelma jos näin voi sanoa – on se että miksi niitä olisi olemassa aiheuttamassa melkein kaikki selkäkivut ja iso osa muistakin kivuista. Se ei tekisi järkeä oikein.

No se teki järkeä kun huomioi tämän jalan rakenteen.

Eli tpisteitä oli ihan samasta syystä kuin kipua yleensäkin isolta osin.

Eli kivun yksi perus yleistarkoitus on suojata sinua vahingoittamasta kehoasi.

Esim tilanne missä laitat käden hellalle kuumalle levylle, niin koet kipua jotta vedät kätesi pois nopeasti ennenkuin saat isomman palovamman.

Ja triggerpisteetkin toimivat myös juuri näin tavallaan.

Eli sinun oli tarkoitettu saada niitä esim tilanteissa missä teit jotain liikettä mikä liikarasitti sinua niin että saisit siitä liikkeestä kudosvaurioita ajan kanssa .

Tpisteitä oli tarkoitus muodostua tällaisessa tilanteessa ekana aiheuttamaan sinulle kipua ennen varsinaisia vaurioita ja saamaan sinut siten lopettamaan haitallinen rasitus riittävän ajoissa – ennenkuin edes mitään kovin haitallista tapahtuu.

Sitten tpisteiden oli tarkoitus hävitä itsestään pois varsin nopeasti.

No nyt tämä jalkamallin ja pystyasennon pieni yhteensopimattomuus ja sen aiheuttama liika huono rasitus lihaksillesi, niin se sotki tämän triggerpisteiden normaalin ja hyödyllisen toiminnan.

Vanhajalkamalli johti siihen että tpisteitä tuli yliherkästi ja ne eivät hävinneet itsestään niin helposti, jolloin ne saattoivat jäädä aiheuttamaan kroonista kipuilua sitten.

Eli jalan kehitys selitti miksi saimme periaatteessa hyödytöntä kroonista kipua tpisteistä.

Tpistekipu tuli hyödyttömäksi vasta jalan ja selän asentojen muutoksen takia, kun osa ihmisiä alkoi omata vanhempaa jalkamallia mitä kuuluisi omata.

No kun opin tämän asian että vanhajalkamalli on tpisteitä enempi luova tekijä, niin hankin itselleni sitten pohjalliset millä korjata toi vanhajalkamalli ja saada se toimimaan kuin uudempi.

Ratkaisu tähän vanhaan jalkamalliiin oli hyvin yksinkertainen, se oli vain hieman kohottaa pohjallista isovarpaan alta, jotta isovarpaan maakontakti olisi samanlainen kuin se on optimaalisti toimivassa uudenmallisessa jalassa.

Eli ei sen kummempaa. Teho tästä maakontaktin kohotuksesta oli kuitenkin iso. Eli kun aloin käyttää tällaisia korjaavia pohjallisia ulkokengissäni tunnin päivässä , niin triggerpisteeni eivät enää ärtyneet juuri ollenkaan ja en ole sen jälkeen enää kärsinyt selkäkivuista.

Okei eli mitä tämä kaikki nyt tarkoittaa sinun kohdallasi sitten.

Eli veikkaisin siis kertomastasi että sinulla on vanhajalkamalli joka 80 prosentilla ihmisiä on ja se on tekijä joka luo kipuilua selkääsi luomalla ja ylläpitämällä niitä tpisteitä.

Tämä vanha jalkamalli selittäisi ylipronaatiosi ja vanhajalkamalli selittäisi myös miksi enempi liikuntaa luo sinulle kipuja herkästi – sen sijaan että se auttaisi vain pitämään selkääsi kivuttomana.

Ykkösuositukseni sinulle olisi siksi että kokeilet korjata jalkasi toimintaa tällä pohjallisella https://www.kivutonpohjallinen.fi/ – sen pitäisi pystyä teoriassa ratkomaan noi selkäoireesi kokonaan.

Toinen mitä voisit hyödyntää, mutta se ei ole ehkä edes tarpeen on triggerpisteiden poisto tämän ohjelman avulla https://karrikoivula.fi/eroon-kivuista-ohjelma – se ei ole ehkä tarpeen jos et kärsi mistään tietystä kipuoireesta juuri nyt pahemmin.

Eli perussuositukseni on että jos sinulla on akuutti tietty kipuoire josta haluat eroon nopeasti päivässä tai parissa niin silloin käytä eroon kivuista ohjelmaa.

Jos et taasen koe pahempaa akuuttia kipuoiretta juuri nyt, niin silloin pelkkä pohjallinen voi itsessäänkin riittää, kun parempi ryhti pohjallisen avulla pitäisi saada tpisteitäsi itsestäänkin poistumaan riittävissä määrin.

Ihan ideaalia on omata kumpikin. Pohjalliset https://www.kivutonpohjallinen.fi/ ja eroon kivuista ohjelma. Mutta myös vain toinenkin voi toimia todella hyvin.

Parasta,

Karri Koivula

P.S.. Poista selkäkipusi supernopeasti tällä https://karrikoivula.fi/eroon-kivuista-ohjelma ohjelmalla – se tehoaa myös muihin tuki ja liikuntaelinkipuihin. Polvikivut, olkapääkivut ja kaikki muutkin tuki ja liikuntaelimistön kivut voivat tulla triggerpisteistä ja yleensä tulevatkin. Miksi tpisteiden poisto onkin yleensä nopein ja helpoin tie kivuttomuuteen.

P.S.S: Roikkumisen kivunhelpotuksesta:

Se että roikkuminen leveäällä otteella helpottaa niin sitä en osaa selittää varmuudella – ehkä se voisi johtua että toi asento venyttää jotain lihasta joka on spamissa tpisteen takia ja toi tietty venytysasento helpottaa sitten kivun tunnetta.

Latissimus dorsi lihas tuli ekana mieleen. Eli Latissimus dorsi lihas kiinnittyy selkänikamiin ihan alaselkään asti ja se kiinnittyy käsiin myös ja ehkä roikkuminen siksi käsien varsin leveällä otteeella voisi venyttää lihasta tavalla joka helpottaisi kireyttä sinulla.

107 Terveys &​ fitness ​ salaisuutta, emailin välityksellä -ILMAINEN!

Anna minulle nimesi ja sähköpostiosoitteesi ja lähetän sinulle 107 terveys & fitness, onnellisuus ja menestys salaisuutta.

Hei olen Karri "Da Vinci" Koivula ja olen täällä auttamassa sinut parhaaseen kuntoon mitä ikinä, niin henkisesti kuin fyysisesti.
Nopeammin ja paremmin kuin voit uskoakaan. Olen jo auttanut tuhansia ja tuhansia,  bestselleri kirjojeni ja kurssieni avulla Suomessa.
Haluan että sinä olet seuraava!

Varoitus: Jos loukkaannut helposti, silloin et halua lukea suorasanaisia suoraan sydänmestä tulevia mietteitäni. Mutta jos nautit hyvästä naurusta aina välillä, silloin kirjoita nimi ja s-posti alle ja paina tilaa nappia  ja tervetuloa kyytiin.

Tilasit Karrin emaili-kirjeen onnistuneesti!