“Näillä vinkeillä eroon selkäkivuista”

Lehdessä oli muutama päivä sitten juttu että ”näillä vinkeillä eroon selkäkivuista”.

Ja oli pakko lukea tarkemmin mitä vinkkejä lehdessä annettiin.

Oliko ne hölynpölyä, vaiko hyviä vinkkejä, joilla voisit päästä eroon selkäkivuistasi.

No jutussa fysioterapeutti kertoi, että yleisin selkäkivun syy on ei-spesifinen selkäkipu, eli selkäkipu jonka tarkkaa syytä ei tiedetä.

Tällainen kipu alkaa yleensä nitkahduksesta , venähdyksestä tai itsestään – ilman mitään sen tarkempaa syytäkään.

Ja tähän kipuun liittyy yleensä kivun lisäksi liikehäiriöitä – eli se että selkäsi on jumissa lihaksien spasmin takia.

Fysioterapeutin mukaan lepuutus ja kipulääkitys voi auttaa, mutta että sänkyyn ei saisi jäädä makaamaan – vaan että olisi tärkeä liikkua ja liikuttaa selkää oireista huolimatta.

Fysioterapeutti kertoi että rauhallinen liikunta selkään ja keskivartaloon lisää kipualueen verenkiertoa ja se lisää esim välilevyjen verenkiertoa ja edistää siten paranemisprosessia.

Okei , kommenttini tästä.

Tämä lehtiartikkeli saa ”smilie facemaskin” eli ”hymynaama-maski leiman” minulta – se on melkein kuin itse sanoisin, että mitä kantsii tehdä, jos tulee selkäkipuja.

Eli selkäkipu tulee tosiaan yleiten ei-tunnistettavasta ei-spesifisestä syystä, ja siihen on todettu parhaaksi, että yrittää liikuttaa kivuttomasti selkää mahdollisimman paljon.

Esim jos venäytät selän ja sitten laitat itsesi kokovartalokipsiin menemällä vaikka heti sänkyyn makaamaan seuraavaksi aamuksi asti – niin amuulla olet lähes varmasti pahassa totaalijumissa ja sinulla on suuria vaikeuksia päästä edes ylös sängystä.

Jos taasen venäytät selkäsi ja pyrit liikkumaan mahdollisimman paljon kivuttomasti – niin yleensä et mene siihen superjumiin seuraavana aamuna. Ja voit selvitä pahastakin venähdyksestä pelkällä säikähdyksellä.

Kivuton liikuttelu on tosiaan tärkeää, on hienoa että tämä tunnustetaan nykyään- ennen kun näin ei ollut ja ennen spesifisiin selkäkipuihin määrättin vuodelepoa, joka haittasi parantumista.

Vieläkään tosin valtavirta ei ole saanut kiinni ihan selkäkipujen hoidon kärkeä missä minä olen jo.

Eli periaatteessa toi ei-spessifististen selkäkipujen syykin on jo tiedossa.

Kipu tulee niissä lihaksissa olevista lääkärien triggerpisteiksi nimeämistä lähteistä.

Kun venäytät selkäsi tai kun selkäsi kipeytyy itsestään – niin se kipeytyy sen takia yleiten, että noi lihakset ärtyvät ja niissä olevat triggerpisteet ärtyvät.

Ja ne ovat ne triggerpisteet jotka aiheuttavat sinulle sitä selkäkipua.

Toi triggerpiste on lihaksessasi oleva hypersupistunut pieni kohta – se aiheuttaa kipua yleensä hieman kauemmas siirtyneenä kipuna ja sitten se aihettaa kipua myös sillä, että se saa sen lihaksesi menemään välillä spasmiin.

Tpisteen tarkoitus on varmaankin aiheuttaa sinulle suojaavaa kipua.

Eli jos venäytät selkäsi, mutta et saa vielä suurempia kudosvaurioita, niin saat yleensä näitä triggerpisteitä jotka aiheuttavat kipua – ja tuo ikäänkuin varoittaa että toi venähdys oli haitallista, ilman että sait varsinaisia kudosvaurioita.

Samaten jos olet huonossa asennossa, saat ekana yleensä lihaksiin ärtyneitä tpisteitä ja niiden aiheuttama kipu varoittaa – että hei tämä asento ei ole hyvä ja kipu ohjaa sinua muuttamaan asentojasi.

Ilman niitä olisit vähän kuin ei-kipua kokeva henkilö, jolla on vähän väliä luita poikki, kun hän ei tunne kipua – eikä tiedä siksi milloin lopettaa . Triggerpisteiden ansiosta saat hyvin varoitusta asioista, jotka voisivat olla haitaksi, mutta jotka eivät ehkä ole vielä aiheuttaneet sinulle edes mitään varsinaisia kudosvaurioita.

Triggerpisteet ovat myös juuri se syy miksi selkäkipu on yleiten ei-spesifistä.

Eli sille ei löydy syytä, koska sille ei ole olemassa mitään vaurio syytä, kun kipu tulee vasta tpisteistä, jotka eivät ole vaurio varsinaisesti vielä.

Osalla tällainen tpistekipu häviää itsestään niin että tpiste pienenee ja muuttuu ei kipua aiheuttavaksi , mutta se on edelleen olemassa ja valmis ärtymään aikaista herkemmin pienemmästä rasituksesta.

Osalla sitten tpiste ei häviä ja kipu kroonistuu.

Itse olin juuri tällainen ja minulle tuli tpisteistä syntyvä krooninen selkäkipu.

Onneksi pystyin lopulta poistamaan tpisteselkäkipuni tällä https://karrikoivula.fi/eroon-kivuista-ohjelma lääkärien kehittämällä metodilla.

Eli voit poistaa selkäkipusi melkein aina helposti tolla kyseisellä lääkärien kehittämällä metodilla.

Sen avullla tpisteistä tulevat kipusi häviävät pois päivässä parissa yleensä – mitä vakavempi ongelma sitä pidempään kivun poistuminen kestää.

80-90 prosenttia selkäkivuista on ei-spesifistä ja se johtuu triggerpisteistä silloin – miksi voitkin poistaa sen helposti ja nopeasti tolla metodilla.

Itseasiassa noin 70- 80 % kaikista kokemistasi kivuista tulee tpisteistä, joten tpisteiden poiston osaaminen on periaattessa tärkeä kansalaistaito. Sen taidon avulla pystyt hallitsemaan kipujasi, sen sijaan että kipusi hallitsisivat sinua.

Ja oma suositukseni onkin se että selkäkivuissa – tule ensin kivuttomaksi nopeasti poistamalla ne tpisteet tällä ohjelmalla https://karrikoivula.fi/eroon-kivuista-ohjelma Ja sen jälkeen sitten tee esim kehonpainokuntoilua tämän kirjan avulla https://karrikoivula.fi/kehonpainokuntoilu minimivoiman hankkimiseksi lihaksiiisi ja suht normaalin liikkuvuuden saamiseksi myös.

Sillä jos et pysty menemään kunnolla kyykkyasentoon.

Jos et pysty tekemään vatsaliikkeitä jalat maassa suorana.

Ja jos et pysty punnertamaan omaa painoasi vähintään tusinaa kertaa.

Niin ei ole mikään isompi ihme jos saat ajoittain tpisteitä – kun olet liian heikko ja vähäisen liikkuvuuden omaava ja siksi ylirasitat lihaksiasi helposti.

Parasta

Karri Koivula

P.S.: Kaikki kivut eivät tietenkään tule tpisteistä ja isossa osassa on vielä niinkin, että kipusi tulee tpisteistä ja vielä jostain muustakin asiasta yhtä aikaa.

Eli jos saat esim vaikka tenniskyynärpään kun ylirasitat tennistä pelatessasi kyynärpäätäsi – niin saat siis tässä yhteydessä lihaksiisi tpisteitä – mutta lopulta myös kyynärpää jänteesikin voi ärtyä ja tulehtua – ja voit saada sellaisen tenniskyynärpään jossa tpisteiden lisäksi olisi mukana tulehtunut jännekin.

Eli tpistekipuja voi olla minkä tahansa muun kipuongelman kanssa samaan aikaan, esim vaikka nivelrikon kanssa tai esim välilevyjenpullistumien.

Ja juuri tämän takia ne olisikin hyvä poistaa , koska ne poistamalla näet että mitä kipua jää jäljelle ja tiedät paremmin, että kuinka paljon ja millaista kipua, joku suoranaisempi vaurio tekijä sitten aiheuttaisi sinulle.

Mene tänne https://karrikoivula.fi/eroon-kivuista-ohjelma ja hanki nopean kipujenpoiston taito joka palvelee sinua koko elämäsi lojaalisti ja tehokkaasti.

107 Terveys &​ fitness ​ salaisuutta, emailin välityksellä -ILMAINEN!

Anna minulle nimesi ja sähköpostiosoitteesi ja lähetän sinulle 107 terveys & fitness, onnellisuus ja menestys salaisuutta.

Hei olen Karri "Da Vinci" Koivula ja olen täällä auttamassa sinut parhaaseen kuntoon mitä ikinä, niin henkisesti kuin fyysisesti.
Nopeammin ja paremmin kuin voit uskoakaan. Olen jo auttanut tuhansia ja tuhansia,  bestselleri kirjojeni ja kurssieni avulla Suomessa.
Haluan että sinä olet seuraava!

Varoitus: Jos loukkaannut helposti, silloin et halua lukea suorasanaisia suoraan sydänmestä tulevia mietteitäni. Mutta jos nautit hyvästä naurusta aina välillä, silloin kirjoita nimi ja s-posti alle ja paina tilaa nappia  ja tervetuloa kyytiin.

Tilasit Karrin emaili-kirjeen onnistuneesti!