Miten ratkoin uuden kesällä alkaneen yläselkäkipu/olkapääkipuoireeni

Päätin jokusen viikko sitten, että harjoittelen käsilläseisonnan ja
käsilläseisontapunneruksen tekemisen vapaasti tasapainoillen, ilman että otan
tukea seinästä.

Alku oli hankalaa, mutta kun aloin harjoittelemaan joka päivä, niin sitten
aloin etenemään todella nopeasti ja muutamassa viikossa aloin jo pystyä
tasapainoilemaan kymmeniä sekuntteja käsilläseisoen ja saamaan yhden
käsilläseisontapunneruksenkin aikaiseksi ilman seinästä tukea ottoa.

Tässävaiheessa kuitenkin aloin tuntea lievää kipua yläselässä olkapään vieressä.

Jatkoin harjoittelua päivittäin tuosta välittämättä, koska etenin niin hyvin
päivittäisellä harjoittelulla.

Kipu kuitenkin paheni pikkuhiljaa ja lopulta se oli niin ärsyttävä oire, että
kaivoin tennisspallon ja aloin poistaa tpisteitä selkäpuoleltani.

Se ei kuitenkaan auttanut.

Kipu jatkui samanlaisena.

Lopulta minun oli pakko kaivaa oma eroon kivusta ohjelmani
(linkki vain sähköpostilistalaisille – liity listalle esim oikealta ylänurkasta)
ja katsoa siitä mitä tehdä.

Ja löysin heti ongelman aihettajan, se oli tavallaan etupuolella kehoa oleva
olkapäässä oleva lihas, johon pääse siis käsiksi etupuolelta kainalon kautta.

Se oli lihas joka teki eniten töitä käsilläseisontapunnerrusliikkeessä ja
käsilläseisonnassa ja se oli rasittunut liikaa päivittäisestä
harjoittelusta ja siihen oli tullut ärtynyt triggerpiste, joka aiheutti
siirtynyttä kipua, joka tuntui kehossa selkäpuolella selän ja olkapään
yhteyskohdassa yläselässä.

Minulla oli toisisijaisia tpisteitä selkäpuolella, mutta ne eivät olleet
aiheuttamassa kipua vielä vain jännitystä.

Kun poistin tuon oikean pääkipuoiretta aiheuttavan tpisteen, niin kipuni hävisi
parissa päivässä.

Tämän jälkeen hölläsin vähän harjoittelutahtia, en enää tee jokapäivä noita
käsiläseisontoja, vaan pidän aina välillä lepopäiviäkin.

Päivittäinen harjoittelu jos tekee samaa liikettä, on kyllä helppo keino saada
triggerpisteitä johtuva rasituskipu.

Onneksi kivuille on melkein aina helppo ratkaisu triggerpisteiden poistossa.

Parasta,
Karri Koivula

P.S.: Jos olet kivuissa tee niinkuin minäkin ja käytä tätä
(linkki vain sähköpostilistalaisille – liity listalle esim oikealta ylänurkasta) eroon kivuista ohjelmaa niiden
ratkaisemiseksi – se auttaa melkein aina kivuissa, koska sen poistama
lihasperäinen kipu, on se yleisin kivun syy.

| August 9th, 2018 | Posted in uncategorized |

Comments are closed.