Akuutti: selittämätön selkäkipu ohjelma kommenttini

Kun tein viime viikolla lihaskuntotreenin yhtenä iltana niin pidin teeveetä
päällä samaan aikaan.

Teeveestä tuli silloin parhaillaan yleltä ”Akuutti: selittämätön selkäkipu”
niminen ohjelma.

Katoin ohjelman sivusilmällä samalla kun treenailin.

Täytyy sanoa että olin super yllättynyt kuinka lähelle oikeita ratkaisuja
ohjelmassa päädyttiin.

Ohjelmassa sanottiin että rakenteelliset muutokset selittävät harvoin
selkäkivut.

Että 90 prosentille selkäkivuista ei löydy selitystä millään magnettikuvassa
näkyvällä rakenteellisella muutoksella.

Ohjelmassa myös sanottiin, että melkein kaikilla on rakenteellisia ongelmia;
välilevyjen lipsahduksia tai selän rappeumaa ym.

Kuulemma jo 20 vuotiailla tehdyssä magneettikuvaus tutkimuksessa jopa 50
prosentilta heistä löydettiin rappeumamuutoksia.

Kipuja oli kuitenkin aikalailla yhtälailla sekä rappeutuneen selän omaavilla
että rappeutumattoman selän omaavilla.

No nämä tiedot olivat aivan oikein ja oli hienoa että ohjelma oli tehnyt
selvitystyönsä hyvin.

Mutta sitten ohjelma lähti hakoteille.

Seuraavaksi ohjelmassa sanottiin, että koska magneettikuvassa näkyvät asiat
eivät selitä kipuja kuin 10 % tapauksia, niin olisi tärkeää huomioida asioita
jotka eivät näy magneettikuvassa myös ja sanottiin että tällainen hoito olisi
ns. biopsykosiaalista hoitoa.

Ja tämä oli vielä ok.

Mutta sitten ruudussa näkyi lista asioista mitä huomioida tällaisessa hoidossa.

Listassa luki selän rakenteelliset muutokset asiana joka jo huomioidaan ja
sitten niitä uusia asioita joita ei näy magneettikuvassa mitä pitäisi myös
huomioida.

Näitä oli sitten lueteltuna siinä ruudussa seuraavat asiat: pelot, potilaan
kertomus, ahdistukset, stressi ,univakudet ja masennus .

No nyt tässä mielestäni ohjelma missasi jotain ihan keskeisintä.

Tuosta listasta puuttui se kaikkein maalaisjärkisin juttu, eli ihan vain
lihakset.

Ennenkuin lähtee hakeman kivuile syytä pelosta ja ahdistuksista, niin olisi
ihan maalaisjärkisesti syytä huomioida kipualueella oleva isoin kehon kudososa
eli lihaskudos.

Lihakset on myös asia jonka aiheuttama kipu ei lähtökohtaisesti näy
magneetikuvassa ja sen paikka olisi tuossa listassa juuri tästä syystä.

Magneettikuvassa näkyy siis lihaksien repeämät, mutta magneettikuvassa ei
näy lihasten kireyttä, spasmeja tai lihasten toimintahäiriötä.

Lihaksien huomioiminen selkäkipujen syynä on myös järkevää sen takia että
lääkärit ovat jo alustavasti selvittäneet selkäkivuissa tuntuvan kivun
mysteerin.

Lääkärit ovat todenneet että lihasperäisissä kivuissa kipu tulee sellaisista
kuin lihaksissa olevista ärtyneistä triggerpisteistä.

Nämä triggerpisteet eivät näy nekään myöskään magneettikuvassa, kun ne ovat vain
pieniä ylijännittyneitä kohtia lihaksissa.

Ne aiheuttavat kipua ja isompialueista jännitystä ja kireyttä ja
toimintahäriötä ja luovat monimuotoisia kipuoireyhdistelmiä johon ottavat mukaan
myös rakenteellisia tekijöitä.

Kun lihakset kiristyvät liiaksi niin ne alkavat vaikuttaa myös rakenteisiin.
Kireät lihakset painavat hermoja ja vetävät nikamia toisiaan vasten
kivuliaalla tavalla.

Ja se on tämä monimuotoinen eri kiputekijöiden sekasotku mistä se lopullinen
selkäkipuoire johtuu.

Kuitenkin se päätekijä on ärtyneet triggerpisteet ja niiden aiheuttama
lihasperäinen kipu ja toimintahäiriö.

Triggerpisteet on yksinkertaisin tieteellinen selitys tälle 90 prosentille
selkäkivuista, jolle ei löydy syytä – ja niiden poisto on se paras ratkaisu
selkäkivuille.

Tunteet ja pelot ja monet eri psykofyysiset tekijät vaikuttavat, mutta nekin
varmaan vaikuttavat juuri koska ne vaikuttavat lihasjännitykseen. Ahdistusta
ja mielen jännitystä tuntiessamme jännitämme lihaksia alitajuisesti enempi ja
se lisää tpisteiden muodostumista joka sitten aiheuttaa kipua.

Okei eli tämä triggerpisteiden ja lihasperäisen kivun mainitsematta jättäminen
oli pienoinen pettymys.

Ohjelma kuitenkin paikkasi tätä pettymystä vähän. Ohjelma yllätti minut
positiivisesti sillä että se pääsi yhdessä kohdassa vielä hyvin lähelle
selkäkipujen alkusyytäkin.

Ohjelmassa sanottiin että ihmiset kärsivät selkäkivuista pystyasentoon
siirtymisen takia. Sen takia että olemma vasta suhteellisen vähän aikaa sitten
siirtyneet pystyasennon käyttöön ja selkämme ei ole vielä sopeutunut siihen .

Tämä oli melkein oikein.

Pystyasentoon siirtymisen on syy selkäkipujen yleisyyteen – se on täysin
oikein.

Mutta selkämme rakenteen sopeutumattomuus ei kuitenkaan ole se ongelman syy.

Selkämme on jo sopeutunut täysin pystyasentoon ja on jo ideaali rakenne
lähtökohtaisesti kaikilla.

Tilanne on se että pystyasentoon siirtyminen ei ole muuttanut vain selkämme
asentoa, se on muuttanut myös jalkojemme asentoa.

Nyt tilanne on se että jaloilla on suora vaikutus selän asentoon lantion kautta.

Ja tilanne onkin se, että kärsimme selkäkivusta, koska jalkamme sopeutuminen
pystyasentoon laahaa vielä hieman jäljessä.

Suurimmalla osalla meistä eli noin 70-80% on jalka joka ei ole aivan täysin
optimaali jalkarakenne pystyasennossa olevaan lantioon ja selkärankaan ja tämän
jalan rakenteen perässä laahaaminen on se tekijä mikä sotkee selän asentoa ja
lihasaktivoitumista ja aiheuttaa meille enempi selkäkipuja kuin pitäisi.

Eli selkäkipujen mysteeri on siis jo ratkaistu.

Lihaksissa olevat ärtyneet triggepisteet aiheuttavat lihasperäistä kipua ja
tämä on melkein kaiken eli 90% selkäkivun välitön syy.

Ja syy miksi triggerpisteitä muodostuu aiheuttamaan kipua selkään suurimmalle
osalle, on se että jalan rakenne laahaa hieman jäljessä selän ja lantion
asennon pystyasentoon muuttumista.

Kumpikin asia on onneksi korjattavissa ja selkäkivut voitettavissa varsin
helposti.

Eroon kivuista ohjelma ( Linkki vain sähköpostilistalaisille) neuvoo
miten voit poistaa tpisteet selkäsi toimintaan liittyvistä lihaksista.

K-pohjallisien ( Linkki vain sähköpostilistalaisille)avulla taasen voit päivittää
jalkasi asennon toimimaan optimaalisti yhteen pystyasennossa olevan lantiosi ja
selkäsi kanssa.

Parasta,

Karri Koivula

P.S.: Hae eroon kivuista ohjelma täältä
( Linkki vain sähköpostilistalaisille) ja lopeta selkäkipusi sen avulla
helposti.

P.S.S.: Hae k-pohjalliset täältä( Linkki vain sähköpostilistalaisille) ja optimoi
niiden avulla selkäsi asento ja vähennä sitä kautta triggerpisteiden
muodostumista selkäsi toimintaan liittyvissä lihaksissa.

| March 26th, 2018 | Posted in uncategorized |

Comments are closed.